klabam.nl home |
Momenteel is Klabam bezig met de de ontwikkeling van interactieve leermiddelen voor het theorieonderwijs aan muziekvakopledingen (conservatoria en muziekscholen). Interactieve leermiddelen zijn bij uitstek voor dit onderwijs geschikt - het is in staat om leerlingen echt inzicht te geven in muziek, daar waar traditionele leermiddelen vaak hun doel voorbijschieten. Doeltreffend muziektheorie onderwijs wordt vaak gehinderd door een beperkt muzikaal voorstellingsvermogen van leerlingen. Uitgebreide analytische verhandelingen, hoe goed geschreven ook, blijven daardoor abstracties: abstracties die de leerlingen weinig zeggen, omdat ze de koppeling niet kunnen maken met de manier waarmee ze muziek gewend zijn te benaderen: op gevoel, op gehoor, en niet rationeel. In 2000 ondernam Klabam een eerste poging om op een speelse en intuïtive manier de structuur van een compositie uit te leggen. Het resultaat: de Mozart-puzzel. De expositie van een pianosonate van Mozart wordt in stukken van twee maten gehakt die in elke willekeurge volgorde kunnen worden neergelegd en afgespeeld. Zonder enige tekst te lezen krijgt de leerling zo inzicht in de vorm van de compositie, en vooral ook een bewustzijn voor het waarom van die vorm - een aspect dat meestal bijzonder moeilijk is te verduidelijken. Binnenkort publiceert Klabam op deze site een uitgebreide verhandeling over ICT binnen het muziektheorieonderwijs. Bekijk de Mozart-puzzel |
|||||